"MISSCHIEN WEL DE BESTE MOTORZAAK VAN NEDERLAND"

Season-Ready Blog - Get Motor Season Ready - v.d. Heyden Motors & Scooters

Get Motor Season Ready

Het zonnetje begint steeds vaker te schijnen en de temperatuur loopt op, dat kan maar één ding betekenen in het verkeer: meerdere motoren op de weg! Voor het voorbereiden op het motor seizoen, hebben wij deze blog gemaakt met tips en tricks.

Wennen voor iedereen

Als je weer gaat motorrijden, moet je opnieuw wennen. Je reactievermogen is misschien iets achteruit gegaan en er liggen iets meer losse steentjes op de weg dan voor de vorst periode.
Wees dus niet al te overmoedig, maar rijd rustig en let op hoe je reageert op bepaalde situaties en wen daar aan. Niet alleen jij moet weer wennen, ook medeweggebruikers hebben een langere tijd weinig motorrijders op de weg gezien en zijn dus gewend aan grotere objecten in hun gezichtsveld. Hierdoor zijn ze niet altijd bedacht op een motor, wat kan zorgen voor gevaarlijke situaties.

Het vaakst zien we dit voorkomen op situaties waarbij een auto invoegt op de weg, vanuit bijvoorbeeld een kruispunt of een woonwijk. Zij zien de motor dan snel over het hoofd. Pas dus je snelheid alvast een beetje aan en houd er rekening mee dat je misschien moet remmen. Dit is tevens nog een reden om rustig te rijden en niet vol gas door de straten te gaan. Overigens is dit niet alleen gevaarlijk, maar ook nog eens niet toegestaan en kan het dus een flinke boete opleveren.

Helm en kleding

Kijk voordat je gaat rijden of je helm nog goed zit en nog geschikt is om mee te rijden. Zoals we eerder in de blog helm materialen hebben verteld, is er een levensduur per type helm en wordt de kwaliteit sterk verminderd wanneer je een val hebt gehad op je helm.
Controleer de helm dus goed voordat je gaat rijden. Kijk of de gesp nog goed sluit en intact is, of de binnenkant nog heel is en als je meerdere jaren de helm niet op hebt gehad of je hebt een val gehad op de helm, denk er dan over na om eerst een nieuwe, goede helm te kopen.

Als je motorkleding draagt moet dit ook nog goed zitten. Zijn de protectors nog heel of zijn deze eigenlijk aan vervanging toe? Soms kun je deze vervangen en soms moet je een andere jas, broek of pak kopen. Ook moet je kledingstuk niet te strak of te los zitten. Een leren jas bijvoorbeeld moet niet té strak zitten omdat de jas dan kan gaan irriteren en schuren op de huid en het heeft dan niet genoeg ruimte om vocht af te voeren, waardoor het al snel te warm of te koud wordt. Als de jas te los zit, kan het met hoge snelheden gaan klapperen op de huid. Ook kan een te losse jas bij een ongeval dubbel gaan zitten waardoor het je huid kan openhalen.

Checklist voor je helm en kleding:

  • Helm controleren op schade
  • Helm gesp nakijken of het nog goed sluit en heel is
  • Kleding controleren op schade
  • Kijken of de protectie nog goed zit/heel is
  • Kleding passen en kijken of hij niet te strak of te los zit
  • Eventueel kleding vervangen

Motor

Verder is het belangrijk dat je motor in goede conditie is. Als de accu van je motor niet aan de druppellader is geweest, is het verstandig om voor de rit de accu op te laden. Als deze te lang stil heeft gestaan, start de motor mogelijk slecht of helemaal niet. Dit hoeft niet altijd zo te zijn, maar de kans is er wel, houd hier dus rekening mee. Ook laten sommige mensen het kenteken schorsen en de verzekering opzeggen, als je dit hebt gedaan is het belangrijk dat het kenteken weer van de schorsing af is en de motor weer goed verzekerd is.

Een goede bandenspanning is belangrijk, deze moet je regelmatig controleren, maar zeker voordat je weer gaat rijden. Dit kan bij vrijwel elk benzinestation. Kijk dan ook gelijk of de profieldiepte nog goed is. Wanneer deze niet goed is, kan je makkelijker wegglijden en dit leidt tot gevaarlijke situaties. Indien de profieldiepte te weinig is, moet je band vervangen worden. Ook een hobbel of scheurtje in je band moet worden gerepareerd.

Een motor verbruikt natuurlijk olie, net zoals een auto, om deze op peil te houden moet je dit regelmatig controleren. De vuldop is de peilstok. Bij het peilen moet je motor rechtop staan en het is het handigste als de motor nog koud is. Als de motor nog warm is, wacht dan minstens 5 minuten voor peilen.

Zorg dat je motor genoeg olie en koelvloeistof heeft. Hoe je olie kunt bijvullen kun je hier lezen, in onze blog over motor onderhoud. Hier kun je ook lezen hoe je je ketting kunt smeren als dit nodig is. Zorg dat je verder ook even de ketting nakijkt op kapotte schakels en laat deze vervangen indien nodig.

Zeker niet onbelangrijk is ook de verlichting. Kijk of je koplamp het nog goed doet op alle standen, kijk naar je achterlicht en controleer ook of je remlicht en beide knipperlichten het nog doen.

Ook moet je goed controleren of je remmen het nog goed doen. Ten eerste moet je kijken of ze goed zijn afgesteld: kun je je rem helemaal inknijpen zonder moeite? Dan moet je hem waarschijnlijk anders instellen, anders kun je niet hard genoeg remmen. Als je gaat rijden, rem dan een paar keer met je voorrem (handrem) en met je achterrem (voetrem) om te kijken of ze nog goed werken. Onthoud wel dat de achterrem minder krachtig hoort te zijn dan de voorrem.

Checklist voor je motor:

  • Eventueel kenteken van schorsing en motor verzekeren
  • Accu eventueel opladen
  • Bandenspanning meten en op spanning brengen
  • Banden profieldiepte controleren
  • Kijk of de banden heel zijn, dus geen scheurtjes of hobbels hebben
  • Controleer het oliepeil
  • Controleer het koelvloeistof
  • Vervang eventueel de olie als dit voor de winterstop nog niet is gebeurd, of laat dit doen
  • Controleer de ketting
  • Controleer of je verlichting nog goed is
  • Check of je remmen het nog goed doen voor je de grote weg op gaat

Ben jij klaar voor het zomerweer? Wij wel! 

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Kom dan langs in onze showroom op de Rietveldenweg 39 in 's-Hertogenbosch!

Afdrukken